Love the sun!

(zin en onzin van aftersun)

Vandaag het nieuws dat er toch weer en plekje op mijn gezicht is ontdekt. ‘Nou ja…ontdekt’…T zit er gewoon, zie het, voel en bemerkte dat het een zelfde plek is als een jaar gelden. Vloeken zal ik hier nalaten, maar vervelend is het wel. Zeker omdat het nu toch aardig zichtbaar op mijn gelaat zit.

Ik hou van de zon. Geniet van het open zetten van de tuindeuren. Een wijntje in de tuin. Een BBQ in de avond. ‘Bakken’ doe ik al jaren niet meer. Wil ik een kleurtje, dan smeer ik gewoon met een fles ‘bruin zonder zon’ of ik geef mezelf een Bbglow behandeling cadaeu. HET voordeel als je zo lekker dichtbij het vuur zit.

Jaren her ben ik met regelmaat verbrand. De tijd dat ik vertoefde op mijn geliefde eiland Aruba. Als we met kerst naar Nederland vlogen was het toch echt wel noodzakelijk om dan heeeel bruin op Schiphol aan te komen. De tijd dat het zo heerlijk was om onder de zonnebank in slaap te vallen en als deze uit schoot de timer nog even bij te draaien. Er zijn vruchten die je liever niet 20 -30 jaar later plukt!

Wat is een zonverbranding?

Zonnebrand of zonverbranding (dermatitus solaris) is een acute ontstekings (itus) reactie van de huid wanneer deze te veel ultraviolette (=UV) straling van de zon krijgt. Alle mensen kunnen een zonverbranding oplopen, lichte en donkere huid!

Hoe ontstaat zonnebranding ?

Te lang in de zon OF onder de zonnebank en je verbrandt. In de middag is de roodheid te wijten aan UV-B stralen, in de namiddag aan UV-A stralen. Naast roodheid kan er zwelling ontstaan, pijn en kun je erg warm aanvoelen. Verbranding van de huid kan mild (eerste graads) tot zeer ernstig zijn (vierde graads) De gevolgen op kortere en langere termijn zijn pittig. Koorts, rillingen, blaasjes, misselijkheid, braken en hoofdpijn. Hyperpigmentatie, versterkte haargroei op bepaalde gebieden, huidoneffenheden, huidkanker.

Toch (licht) verbrand?

De fantastische ‘aftersun’ die we allemaal kennen uit onze jeugd, heeft geen enkel nut. Sterker nog, een aantal ingrediënten die je terug kunt vinden in de blauwe fles, zijn ronduit schadelijk voor onze huid.

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen.

Smeer je het liefst iedere 2 uur in met factor 25-50 (ook in de schaduw!). Draag een bril, hoedje en mijd directe blootstelling aan de zon. Zonnebank…’zoooo, jaren 80’…Breng deze naar de stort!

Helaas toch verbrand? zeer zinvol om jezelf goed in te smeren met een prettige bodylotion. Je gaat hiermee uitdroging tegen en de huid komt tot rust.  Kies voor een product zonder parfum, menthol of alcohol. Aparte aftersun is niet nodig! Belangrijk is, is dat je een lotion/crème op water basis kiest met hierin de juiste ingrediënten. Kies voor actieve ingrediënten; hydraterende stoffen als glycerine en hyaluronzuur, barrièreherstellende stoffen als niacinamide, kalmerende stoffen als pathenol, zoethoutwortel en bètaglucaan en antioxidanten. Deze stoffen herstellen de vochtbalans in de huid, versterken de barrièrefunctie, brengen het ontstekingsproces tot rust en gaan de vorming van vrije radicalen tegen.

Wat ook helpt is een bad met havermout. Meer hierover weten? Lees er hierover.  https://www.thuispeeling.nl/havermout-om-eten-om-smeren-deel-1/

Dank aan iedereen die eerder over dit belangrijke onderwerp heeft geschreven. (mijn bronnen)

Geniet bewust en smeer met regelmaat! https://www.thuispeeling.nl/product/extra-vochtvasthoudende-dagcreme-met-spf-50/

Enjoy, zonnige groet!

Bronnen: Tamar Nijsten, hoogleraar dermatologie aan het Erasmus Medisch Centrum, Dr. Jetske Ultee ea.

You must be logged in to post a comment.