Fantastisch die zon!

Screenshot van een vrouw in de zon onder een parasol.

Vrouw in de zon onder een parasol.

“Heeeeer-lijk! Met een kop koffie onder mijn nieuwe parasol”. Gisteren toch maar een pluutje aan geschaft, gezien het in mijn stadse tuin wel erg warm kan worden + mijn schoonouders kwamen plots op visite en die kan ik toch onmogelijk helemaal laten wegbranden op mijn binnen stedelijke plaatsje….. Nu is het overigens zo, dat je ook onder een parasol niet veilig bent voor de schadelijke straling van de zon. De parasol weerkaatst maar liefst 40% van de schadelijke straling. Ik houd van de zon, hoef er zeker niet in te liggen maar ben ‘oh zo blij’ dat zij zich weer even laat zien. ’s- Morgens je deur open zetten, op je ‘bling-bling’ slippertjes naar buiten, je jas aan de kapstok laten hangen, een roseetje op een doordeweekse dag…zomaar wat voordelen van een stralende, zonovergoten dag.

Het is inmiddels al maar liefst een hele week prachtig weer in Nederland. Prima vertoeven hier in ons landje, strak blauwe hemel en boven de 20 graden. Nu leef ik zelf niet altijd even gezond, houd namelijk best van een wijntje en ook koffie drink ik eerder met kannen dan met kopjes. Echter om schade aan mijn huid door de zon te voorkomen gebruik ik tegenwoordig dagelijks een goede dagcrème met SPF 25. Minimaal factor 15 (een lagere factor heeft geen effect) en het liefst en zeker in de zomer, een hogere factor.

Nadeel van de vaak stugge smeersels met hoge factor, is de witte waas die ze op de huid achterlaten. Je moet het goedje echt stevig uitsmeren wil je er niet ziek, spookachtig wit, uitzien. Iets wat je liever niet wilt hebben, zeker niet in de zomer! Als je het spul in je ogen krijgt wordt je ook niet blij. Zelf ben ik altijd erg voorzichtig en laat een flinke cirkel rondom mijn ogen vrij van crème. Echter, 1 minuscuul zweetdruppeltje op het voorhoofd wat richting ogen sijpelt en je ogen beginnen zoooo te branden en tranen, dat de rest van de dag je mascara op je kin zit en het wit van je ogen rood geaderd is. Ook niet bepaald een voltreffer als je klanten moet bezoeken en een beetje aardig voor de dag wil komen. Opzoek dus naar een crème die zo min mogelijk irriteert , geen witte waas achterlaat als je voldoende dik smeert en uiteraard stevig beschermd tegen de schadelijke straling van de zon!

Wetenschappelijk bewezen

Wetenschappelijk is bewezen dat, schadelijke UV A straling door de zon, maar liefst voor 80 a 90% DE grote veroorzaker is van vroegtijdige veroudering, rimpeltjes, pigmentvlekken en ouderdomsvlekken. Daarnaast is de zon de grote boosdoener als het gaat om het veroorzaken van huidkanker. Een onderwerp waar in allerhande nieuwsrubrieken  de laatste weken veel aandacht aan is besteed. Huidkanker is bewezen toegenomen in onze westerse maatschappij. Dit hangt direct samen met onze toegenomen welvaart. Gezinnen hebben geld om vaker naar de zon op vakantie te gaan, in de winter bezoeken veel mensen een wintersportsportgebied, men draagt kortere kleding etc. Dermatoloog Jorrit Terra van het UMC Groningen spreekt op dit moment zelfs van een ‘tsunami’ aan gevallen van huidkanker. Wat ook is bewezen, is  dat dagelijks gebruik van een anti zonnebrandcrème, die zowel tegen UV A en UV B stralen beschermt, de huidveroudering kan vertragen en de incidentie van huidkanker kan verminderen. Het is een utopie om te denken dat je de zon helemaal kunt vermijden. Zelfs achter het glas in de auto, wordt onze huid bloot gesteld aan zonnestralen. Je kunt wel zoveel mogelijk actief uit de zon blijven en met name op het heetst van de dag niet gaan baden. Bescherm jezelf zomer en winter, dagelijks met een crème met minimaal factor 25. Op een mooie zomers dag kun je een SPF (Sun Protection Factor) 30 of hoger gebruiken.  Smeer je huid meerdere malen per dag in. Gebruik een flinke theelepel voor je gezicht. De SPF neemt na verloop van tijd af en tevens vergeet je geen plekjes als je vaker smeert.

De zon kent ook veel positieve effecten. De zon is de belangrijkste bron van vitamine D. Vitamine D tekort wordt in verband gebracht met oa depressie en botontkalking. Daarnaast zijn er verschillende studies die aantonen dat de zon een positief effect heeft op een hoge bloeddruk, het verloop van ms en de incidentie van het ontstaan van darmkanker.Voor mensen met psoriasis brengt de zon vaak verlichting.

Weetjes zon en de UV straling:

  • De hoeveelheid UV straling hangt niet samen met een hoge temperatuur. Ook in de winter moet je je huid beschermen en dus insmeren.
  • Is de UV index hoger dan 3 dan dien je tenminste een SPF 15 op je huid te smeren. (UV index: http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Zonkracht-Amsterdam/4058223)
  • Er is een pleister beschikbaar die meet hoeveel straling jouw huid bereikt.
  • Muren, ijs, strand, parasol kunnen UV straling weerkaatsen en je kunt dus alsnog verbranden.
  • Ook achter glas en in het water kun je verbranden!
  • Bescherm je huid door middel van kleding, zonnebril en hoed en smeer jezelf iedere dag meerdere malen in. Is dit niet haalbaar door bijvoorbeeld tijdsgebrek of zorgvuldig aangebrachte make-up? Zorg dan in ieder geval voor een bescherming met goede UV filters.
  • Een duurdere crème beschermt je huid niet per definitie beter tegen de zon. Zorg ervoor dat er op het flesje dat je koopt, duidelijk vermeld staat welke factor de crème bevat. Zorg voor een crème die je huid zowel tegen UV A en UV B beschermt.
  • Smeer een flinke laag crème op de huid. Een te dunne laag zorgt voor onvoldoende protectie en een lagere SPF.
  • Vermijd (on)beschermde blootstelling aan de zon tussen 12:00 en 15:00 uur in de middag.
  • Maak geen gebruik van de zonnebank, zeker niet als je jonger dan 18 jaar bent.

Wanneer beginnen met smeren?

Wanneer moet je beginnen met smeren, op welke leeftijd? Moet ik iedere ochtend mijn kind van 9 zorgvuldig insmeren met een afdoende factor? Naast t feit dat ik hem zo ongeveer nog steeds moet aankleden, zijn brood smeer, hem moet helpen met zijn kapsel en zijn tanden poets…..en zelf ook op tijd het pand moet verlaten? Graag besteed ik aan dit onderwerp later uitgebreid aandacht. Houd baby’s in ieder geval zoveel mogelijk uit de zon. Na 6 maanden kun je bepaalde producten prima gebruiken bij kinderen. Ga je echt met je kinderen op zon- of skivakantie,  zorg er dan altijd voor dat de kinderen goed beschermd zijn. Smeer een half uur voor de actieve blootstelling aan de zon de kinderen goed in. Herhaal dit om de 2 uur! Smeer je huid royaal in met crème. Voor je gevoel dien je een dikke laag op te brengen. Dit geldt uiteraard voor de kinderen maar ook voor jezelf.

Zon en peeling

Hoe zit het nu precies met het ondergaan of zelf aanbrengen van een peeling en blootstelling aan de zon? Een peeling is bedoeld om schade veroorzaakt door de zon, zoals pigmentvlekken en fijne lijntjes,  juist tegen te gaan. De peelings die wij verkopen zijn ‘lichte’ peelings. Zoals al eerder gezegd betekent dit niet dat je een peeling ‘licht’ moet oppakken, zeker niet in combinatie met blootstelling aan de zon. Wij raden aan om een aantal malen per jaar een kuur te volgen van een serie peelings. Vermijd deze kuur in de zomer, net voordat je op zonvakantie gaat! Je gaat dan namelijk de helende effecten van de peeling tegen en bereikt dus het tegenovergestelde. Je huid dient volledig hersteld te zijn van een peeling voordat er blootstelling aan de zon mag plaatsvinden. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen dien je je altijd in te smeren met een factor van minimaal SPF 25. Zomer en winter. Wil je geen factor gebruiken of ga je onder de zonnebank? Wij raden ten zeerste af om een peeling aan te brengen.

Er is een goed alternatief voor een peeling in het zomerseizoen. In deze weken kun je de dermaroller gebruiken. Zie www.thuispeeling.nl

Voor een goede, niet dure en smeerbare dagcrème met  SPF 25 kun je tevens terecht op de website.

Rest me alleen nog te zeggen om vooral ook te genieten van het zonnetje. Want ondanks de nadelige gevolgen, doet de zon ook veel goed. “Ga naar buiten en heb de zon lief. Zorg alleen dat je je goed beschermt”.

Billy

You must be logged in to post a comment.